فارگو چیست ؟

یکی دیگر از خدمات مؤسسه پژوهشیِ روان‌شناختی سَروِهانا، اپلیکیشنِ مشاوره آنلاینِ فارگو است. فارگو چند ویژگیِ مهم را در دستورِ کار خود قرار داده است. بالا برویم پایین بیاییم به مشاوره‌های آنلاین، نقدِ اثربخشی و کیفیت وارد است. منظور این است که آیا آن‌ها می‌توانند هم‌پا و به‌همان اندازه و میزان که روان‌درمانی‌های کلاسیک کارا و عمیق مسائل را بهبود می‌بخشند؛ این‌ها هم دارای این ویژگی باشند؟ بگذارید به‌این پرسش سه پاسخ بدهیم؛ بدبینانه: خیر. خوش‌بینانه: بله. واقع‌بینانه: تا حدودی.

روان‌شناسی دانشی است که با احتمالات سر‌و‌کار دارد. وقتی ما صحبت از نگاهِ واقع‌بینانه می‌کنیم منظورمان یک نگرش منصفانه است. نگرش منصفانه به‌ما می‌فهماند محاسن و معایب هر مقوله‌ای را ببینیم، درصددِ تقلیل معایب بر بیاییم و محاسن را ارتقا بدهیم.

درست است که مشاوره‌های تلفنی نمی‌توانند در قامتِ روان‌درمانی‌های کلاسیک در بیایند، اما به‌حتم کارایی و اثربخشی دارند. بیایید این‌طور به‌ ماجرا نگاه کنیم.

آیا جامعه‌ی آماری‌ای که از اختلال و یا مسئله‌ای پیش‌آمده، رنج می‌برند همه‌گی به روان‌شناس مراجعه می‌کنند؟ یعنی همه‌گی‌شان دل‌و‌دماغِ زنگ‌زدن، وقت‌گرفتن، منتظر‌ماندن و یک مسیری را طی‌کردن برای دیدار با روان‌شناس دارند؟

از همه مهم‌تر؛ آیا این آگاهی وجود دارد که می‌شود در موقعیت‌‌های بحرانی و وضعیت‌های بُغرنج بهتر است از روان‌شناس کمک گرفت؟ پاسخ این سؤال ساده است: خیر. اگر مردم پدیده‌ای به‌نام روان‌شناسی را شناخته‌اند، دلیل بر این نیست لازمه‌ی در ارتباط‌بودن با او را نیز درک کرده‌اند. روان‌شناس‌ها می‌بایست بیش‌ از هر زمانِ دیگر در ارتباط با مردم و جامعه‌ی خودشان باشند. دوستی در سال‌های نه‌چندان دور به‌طور مستمر به روان‌شناس مراجعه می‌کرد. مشکلش عدم اعتماد‌به‌نفس در رابطه با جنسِ مخالف بود. نمی‌توانست به چشم‌های طرفِ مقابل نگاه کند. و پس از چندی، شُرشُر عرق می‌ریخت. مشکلش در طی چند‌ماه به‌وفور تقلیل یافته بود. او همیشه از روان‌شناسش می‌خواست امکان دارد قبل از ملاقات‌هایی که دارم شده با شما کوتاه و گذرا تلفنی حرف بزنم؟ تا برخی موارد را با یک‌دیگر مرور کنیم؟

روان‌شناسی می‌تواند حتی تا این‌حد نیز در زندگی برخی از افراد ورود کند و نمود داشته باشد. منظورمان این است شاید بتوان همیشه چنددقیقه‌های قبل از یک موقعیت را با روان‌شناس‌مان در ارتباط باشیم. مثلاَ قبل از یک مصاحبه‌ی شغلی مهم. قبل از اتمامِ حجت با کارفرما و مطرح‌کردن تمام دغدغه‌ها. قبل از اولین دیدار مهمِ عاشقانه.

فارگو قرار است پُل ارتباطی میانِ روان‌شناس و مراجعین باشد. این پُل، سازه و معماری‌اش به تخصص، دسترس‌بودن و دانش اکتفا کرده است. برای همین منظور، فارگو کمی پا را از نمونه‌های قبلی خود فراتر نموده و یک محصولِ نو بدل شده است. فارگو در قالب اپلیکیشن ارائه می‌شود. یک اپلیکیشن که با طراحیِ جمعی از متخصصینِ در تلاش است کاربران به‌راحتیِ هرچه تمام‌تر بتوانند از آن استفاده کنند. برای همین مقوله، ما در مؤسسه روان‌شناسی سَروِ‌هانا، ماه‌ها در انتشار فارگو وقفه انداخته‌ایم تا قصد اولیه‌مان محقق شود. گفتیم فارگو کمی از نمونه‌های قبلی خود نوتر و اصلاح‌شده‌تر است. از موارد دیگر، امکان مشاوره‌ی تصویری‌ای است که فارگو در اختیار مراجعین می‌گذارد. در واقع، بسته به انتخاب مراجع در ابتدای امر، و تشخیص روان‌شناس در ادامه‌ی راه، ممکن است روندِ روان‌درمانی شکل‌ِ تصویری به‌خود بگیرد. فارگو، امکانِ مشاوره‌ی صوتی، مکاتبه‌ای و تصویری را داشته و درباره‌ی کیفیت حداکثریِ آن چاره‌اندیشی‌های متفاوت کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید