طرح تولید صفحات موم آجدار

طرح تولید صفحات موم آجدار

طرح توجیهی تولید صفحات موم آجدار

مهمترین مورد مصرف ورق موم آجدار یا ورق موم آج شده، زنبورداری است. به منظور استفاده از موم تصفیه شده در کندو و اتصال آن به قاب ها موم را به روش های مختلف و با دستگاه آج موم، آج می کنند. منظور از آج در اصطلاح زنبورداری، شش ضلعی های حک شده در دو طرف ورق مومی می باشد که زیر بنای دیواره حجرات می باشند

۱- انواع تولیدات :

ردیف تولیدات مشخصات فنی ظرفیت اسمی
۱ صفحات موم آجدار ضخامت ۲ تا ۵ میلیمتر ابعاد ۱۹ در ۳۵ سانتیمتر وزن مخصوص موم ۹۶/۰ است ۱۳۰ تن

۲- فرآیند تولید:

  • ۱) ذوب کردن
  • ۲) جدا سازی مواد زائد(تصفیه موم)
  • ۳) تصفیه مجدد و استریلیزاسیون
  • ۴) شکل دهی و تولید صفحات آجدار

۳- ویژگیهای فرآیند تولید، نکات فنی و شرایط عملیاتی:

صفحات موم آجدار عبارتند از ورقه مومی به ضخامت ۲ تا ۵ میلیمتر که روی آن شش ضلعی های بسیار دقیق بوسیله ماشین مخصوص حکاکی شده و زنبور عسل از روی پایه های شش ضلعی شروع به موم سازی می نماید و همین سلول های مومی است که زنبورها در آن رشت نموده و آنگاه تولید یافته، بعلاوه عسل و گرده گل را نیز زنبورها داخل همین سلول ها انبار و ذخیره می کنند. فرآیند تولید به کلی به ترتیب عبارتست از:

  • ۱- ذوب کردن موم
  • ۲- تصفیه کردن موم
  • ۳) تصفیه مجدد و استریل کردن موم
  • ۴) شکل دهی و تولید صفحات آجدار موم

که شرح کامل فرآیند به صورت زیر است :

۱- ذوب کردن موم :

عمل ذوب کردن در آب صورت می پذیرد. موم های کهنه را پس از شستشو و تمیز کردن همراه با مقداری آب در داخل آن ریخته شده و بوسیله مشعل آنرا حرارت می دهند. باید توجه شود که حرارت داخل دیگ کاملاً کنترل شده باشد تا از حرارت زیاد جلوگیری  گردد، ( درجه حرارت لازم بین ۶۰ تا ۶۴ درجه سانتیگراد می باشد) زیرا که موم در درجه حرارت های زیاد تبخیر می شود. جهت کنترل دما تانک ها اکثراً دوجداره ساخته می شوند سپس موم ذوب شده توسط جدا سازی مواد زائد و نا خالصی ها به بخش تصفیه هدایت می گردد.

۲- تصفیه کردن موم :

عمل تصفیه با کمک دستگاه سانتریفیوژ انجام می پذیرد. این دستگاه به صورت اتوماتیک مورد استفاده قرار می گیرد توری داخل این دستگاه بسیار حساس و دقیق ساخته شده که تنها آب و مواد زائد از آن خارج می گردد. پس از انجام عملیات فوق که به صورت اتوماتیک انجام می شود، دستگاه اتوماتیک وارد خاموش می شود و موم داخل دستگاه که تصفیه شده و از آب و سایر کثافات جدا شده و به رنگ زرد طلائی درآمده خارج و توسط یک پمپ به تانک دیگری جهت تصفیه مجدد و استریل نمودن فرستاده می شود.

۳- تصفیه مجدد و استریل کردن موم :

استریل کردن در تانک سه جداره استیل انجام می شود. در این تانک علاوه بر عمل استریل کردن تصفیه مجدد نیز انجام می پذیرد. عمل استریل کردن توسط گرما انجام می شود و در دمای کنترل شده کلیه باکتریها، میکروبها و همچنین قارچهای باقی مانده داخل موم از بین رفته و موم کاملاً سالم و بهداشتی به دست می آید. یادآوری می گردد در داخل این دستگاه صافی های تعبیه شده که ذرات باقیمانده را از خود عبور نمی دهد و در انتهای دستگاه ته نشین می کند که هر چند یک بار باید دستگاه باز و مواد ناخالص تخلیه گردد، موم استریل شده جهت ساخت برگ موم آجدار به ماشین والس آجدار جهت شکل دهی فرستاده می شود.

۴- شکل دهی و تولید صفحات موم آجدار:

شکل دهی توسط ماشین والس آجدار انجام می پذیرد. این ماشین به صورت اتوماتیک به کاربرده می شود و از آج زنی و ورقه کردن تا دسته بندی و برش را به صورت خودکار انجام می دهد. قسمت های مختلف دستگاه شامل بخش های زیر می باشد:

الف- والسها :

دقیق ترین و حساس ترین قسمت ماشین می باشد که از فلز مخصوص ساخته شده است و بر روی آن حفره های شش ضلعی بسیار دقیق تعبیه گردیده که این حفره ها پایه و اساس لانه زنبور را تشکیل می دهد. این والسها از نظر ضخامت برگ موم قابل تنظیم است و می توان آنها را به ضخامتهای بین ۲ تا ۵ میلیمتر تنظیم نمود.

ب- سیستم شستشو و خنک کن :

روی ماشین یک سیستم شستشو نصب گردیده که توسط پمپی مایع شستشو روی والسها پاشیده شده و این کار والسها را خنک و تمیز نگه می دارد و از چسبندگی موم ها به بدنه والسها و در نتیجه پارگی برگ موم ها جلوگیری می کند. مایع خروجی از دستگاه دوباره توسط سیستم خنک کنی خنک و مجدد به سیستم مایع در گردش دستگاه فرستاده می شود.

ج- قسمت برش :

برگهای موم آجدار در ابعاد مختلف برش داده می شود که معمولی ترین آنها ۱۹ در ۳۵ سانتیمتر می باشد. سیستم برش دارای دو تیغه مدور لبه تیز(جهت برش طولی) و گیوتین(جهت برش عرضی) می باشد.

د- خشک کن و بسته بندی :

پس از برش خوردن برگ موم آجدار تولید شده را روی یک صفحه میز شکاف دار قرار داده تا مایع شستشو همراه با آب از آن خارج و سپس خشک گردد. پس از خشک شدن هر دو کیلوگرم برگ موم آجدار را به صورت یک بسته بندی یعنی هر ۳۸ برگ در یک کاغذ قرار داده و آن را بسته بندی می نمایند. سپس این بسته ها را در کارتن های ۲۰ کیلوگرمی جای می دهند و به انبار محصول می فرستند.

۴- مواد اولیه اصلی:

ردیف مواد اولیه اصلی مشخصات فنی مصرف سالیانه تأمین
۱ موم کهنه(خام) از آن ۴۰% موم تصفیه شده به دست می آید ۳۲۵ تن
۲ کاغذ بسته بندی جهت بسته بندی موم آجدار برای هر کیلو۵/۱۲ گرم کاغذ نیاز است ۱۷۰۰ کیلوگرم
۳ چسب نواری جهت چسباندن کاغذ بسته بندی ۶۰ هزار عدد
۴ پودر شوینده جهت جلوگیری از چسبندگی والسها ۱۷۰۰ کیلوگرم
۵ کارتن جهت بسته بندی ۶۶۹۵ عدد

 ۵- ماشین آلات و تجهیزات اصلی(فرآیند تولید، آزمایشگاه و تعمیرگاه):

ردیف ماشین آلات و تجهیزات مشخصات فنی تعداد تأمین
۱ تانک ذوب موم کهنه با عایق همراه مشعل، ظرفیت ۱۰۰ لیتر، دوجداره ۱
۲ پمپ مخصوص انتقال موم همراه الکترولیت، قدرت ۴/۰ اسب بخار ۳
۳ سانتریفوژ ۵۰-۶۰ کیلوگرم در ساعت، ارتفاع ۱۳۵ سانتیمترقطر۷سانتیمتر ۱
۴ تانک تصفیه استریلیزه کننده ظرفیت ۱۵۰-۲۰۰-۳۰۰ لیتر سه جداره از جنس استنلس استیل ۳
۵ دستگاه تمام اتوماتیک ساخت برگ موم ۱۷۰ در ۷۵۰-۸۰۰ سلول استاندارد۵/۵ کیلووات ۱
۶ کمپرسور گازی جهت سیستم شستشو والسها ۲ کیلووات ۱
۷ والسهای یدکی ۱۷۰ در ۷۵۰-۸۰۰ سلول ۲
۸ میز بار با روکش آلومینیوم ۸/۰ در ۲/۱ در ۲ ۲
۹ میز با صفحه شکاف ار با روکش آلومینیوم ۸/۰ در ۲/۱ در ۲ ۲

۶- تعداد کارکنان :

مدیریت کارشناسی تکنسین کارگرماهر کارگرساده کل کارکنان
۱ ۱ ۲ ۴ ۴ ۱۸

۷- کل انرژی مورد نیاز:

توان برق(کیلووات) آب روزانه(مترمکعب) سوخت روزانه(گیگاژول)
۵۲ ۸ ۱۹

۸- زمین و ساختمانها (مترمربع):

زمین سالن تولید کل انبارها کل زیربنا
۲۷۰۰ ۳۰۰ ۲۰۰ ۷۷۰

مشاهده سایر طرح های توجیهی در سایت مهدی زاهدی اول

دیدگاهتان را بنویسید